خانه » مقالات » آیا تکدیگری یک معضل اجتماعی است

آیا تکدیگری یک معضل اجتماعی است

شناسه خبر : 1000039

آیا تکدی گری یک معضل اجتماعی است؟ گسترش روزافزون تکنولوژی و دست آوردهای تمدن جامعه بشری اجتماعات انسانی را وارد عرصه‌ی جدیدی از ارتباطات کرده است، به طوری که قرن ۲۱ به عصر … خسرو فقیه کارشناس ارشد جامعه شناسی گسترش روزافزون تکنولوژی و دست آوردهای تمدن جامعه بشری اجتماعات انسانی را وارد عرصه‌ی جدیدی از ارتباطات کرده است، به طوری که قرن ۲۱ به عصر ارتباطات و به منزله‌ی گسترده‌ای برای تبادل عناصر فرهنگی شناخته شده است. گرایش به صنعتی شدن انسان را در مسیری قرار داده است که از مرحله‌ی تاریخی و سنتی به مرحله‌ی مدرنیته رسیده است. در این مسیر برخی از عناصر فرهنگی به دلیل ایستایی و کاربردهایی که داشته‌اند، همچنان به قوت خود باقی مانده‌اند و برخی دیگر نیز به دلیل پویایی و روندگی دچار تحول و انقلاب بزرگی شده‌اند تضاد میان این عناصر آدمی را همواره با انبوهی از سردرگمی‌ها رها کرده است، که آسیبهای اجتماعی موجود در جامعه از جمله نتایج دست و پا زدن در این سردرگمی‌هاست. و مشکلات و معضلات جامعه‌ی امروز ما، از قبیل رشد چشمگیر جمعیت نسل جوان، مشکلات اقتصادی، گسترش تضادها و اختلاف فکری نسلها و بسیاری عوامل دیگر منجر به جدی‌تر شدن آسیبهایی همچون پدیده‌ی کودکان خیابانی، دختران فراری، زنان آسیب دیده، صدمات اجتماعی مانند اعتیاد، طلاق، و پدیده‌ی تکدی گری شده است. عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و روانی جامعه و اثرات متقابل این عوامل بر هم، در بروز این پدیده ها نقش دارد. اگر این عوامل را به مراتب به اجزای کوچکتری تقسیم کنیم، می‌توانیم به عواملی چون فقر، بی‌سوادی، فقر فرهنگی، بی‌خانمانی، ولگردی، تنبلی، بیکاری فصلی و درآمد ناکافی، بحرانهای اقتصادی، اعتیاد به مواد مخدر، خانواده های از هم گسیخته، والدین بی مسئولیت، بی سرپرست بودن اطفال، فرار از خانه، کثرت فرزندان، آموزشهای غلط والدین، مهاجرت بی برنامه و بی رویه از روستا به شهر، استفاده از ترحم و اعتقادات مذهبی مردم در یاری رساندن و ، کسب سهل الوصول درآمد و عدم برخورد صحیح و قاطع بر گسترش این پدیده‌ها به خصوص تکدی گری، و نیز غیر مؤثر بودن اقدامات جدی انجام شده اشاره کنیم. از طرفی با بررسی فرهنگ دیرینه‌ی جامعه‌ی ما در حوزه‌ی حمایتهای مالی و اجتماعی از افراد نیازمند، با یک پیشینه‌ی قوی آمیخته از نوع دوستی و اجرای فرامین مذهبی روبرو می‌شویم و این موضوع با مراجعه به منابع مکتوب و بعضاً عقاید جامعه خود را کاملاً نشان می‌دهد، دستگیری از نیازمندان، کمک به افراد بی بضاعت، صدقه، اینکه نباید هیچ نیازمندی را رد کرد و صدها گزینه و عبارت در این رابطه نشانگر عمل فرهنگی و مذهبی موضوع در جامعه می‌باشد. و در این چهارچوب اجتماعی، فرهنگی، عده‌ای که می‌توان آنها را در دو دسته‌ی نیازمندان واقعی و گدایان حرفه‌ای تقسیم کرد، در طول زمانهای مختلف به شکلهای متعدد نمایان شده‌اند؛ یعنی پدیده‌ی تکدی گری هم با تحول جامعه متحول شده است. بدین صورت است که تکدی گری از زمان ورود جامعه ما به عصر تکنولوژی به عنوان معضل و مسئله‌ی اجتماعی تلقی گردیده است و آنها در حالی “لکه”های ناجور معابر عمومی خوانده می شوند که از طرف مردم مورد حمایت قرار می گیرند و می‌توان نتیجه گیری کرد که پدیده‌ی تکدی گری امروزه از جمله مهمترین مسائل اجتماعی است که در طی سالهاست در این شهر پدیدار شده و روز به روز ابعاد آن گسترش یافته و پیچیده‌تر شده است و با توجه به ویژگیهای خاص شهرستان ، نیاز به بررسی ابعاد اجتماعی آن در راستای زدودن چهره‌ی شهرستان از این پدیده‌ی زشت احساس می‌گردد. چون امروزه افراد زیادی از زن و مرد و پیر و جوان، به صورتهای مختلف و در هیئت بیمار، معلول غریب، یتیم، درمانده، بی‌سرپرست، ورشکسته، عاجز، حادثه دیده و… در سطح شهرستان بوکان به تکدی مشغولند که عواقب و عوارض اجتماعی ناشی از آن از جمله اشاعه‌ی فساد و فحشا، شیوه‌ی مصرف مواد مخدر و … پیچیده و گاهاً غیرقابل شناخت بوده‌اند.و تکدی گری زمینه ساز ناهنجاری های اجتماعی است وافزایش و کاهش این پدیده اجتماعی به معنای وضعیت پایدار و ناپایدار جامعه از نظر فرهنگی و اجتماعی است به این معنا که تکدی گری تنها یک پدیده و معضل اقتصادی و مرتبط به بحران در این حوزه نیست بلکه ارتباط تنگاتنگ و استواری با مساله فرهنگی و اجتماعی جامعه دارد به سخنی دیگر میان پدیده تکدی گری و وضعیت فرهنگی جامعه نوعی همبستگی وجود داردبه عنوان یک معضل اجتماعی که هم خود مصداق آسیب اجتماعی بوده و هم زمینه از گسترش و شیوع آسیبها است و در این حالت جامعه آسیب‌دیده و مغشوش می شود و در نهایت راه برای هنجارشکنی هرچه بیشتر باز می وشد. دیدگا هها: پیتر بلاو جامعه شناس معتقد است توانایی ها و خصوصیات شخصیتی فرد و مقتضیات اقتصادی جامعه در دوران های مختلف بر انتخاب فرد اثر می گذارد. فرد به سنجش توانایی های خود از یک سو و مقتضیات اجتماعی اقتصادی جامعه از سوی دیگر می پردازد و با توجه به پاداش های دریافتی از شغل و هزینه های صرف شده برای آن به انتخاب دست می زند. و در کل از مهمترین مسایل مورد توجه جامعه شناسان است که با ساخت های اجتماعی، اقتصادی هر جامعه در ارتباط است و مهم‌ترین عامل گسترش تکدی‌گری فقر اجتماعی ست و ما در جامعه‌ای که شاهد فقر باشیم حتماً نتایج سوء آن را هم در جامعه می‌بینیم و تکدی‌گری از نتایج بارز فقر در جامعه است و نتایج یک نظر سنجی در مورد ( تکدی گری) نشان می دهد که درصد کمی از گداها از روی احتیاج به تکدی گری روی می آوردند.و با کمی دقت در این آمارها بی شک می توان متوجه شد که بیشتر این گونه مشاغل سازمان یافته هستند و به صورت گروهی کار می کنند ، ولی چون این نوع فعالیت با کل جامعه در ارتباط است می تواند در آینده پیامد های منفی برای جامعه داشته باشد وآمارها نشان می دهد ۴۳ درصد متکدیان پیوسته مرتکب سایرجرایم می شوند لذا برای حل آن و یا پاک کردن صورت مسئله باید با آن برخورد قانونی شود، چرا که این فعالیت ها جزء جرایم محسوب می شود و این نوع جرایم جرایمی هستندکه شخص مرتکب شونده آسیبی به کسی واردنمیکندو قوانین تنظیم شده برای این جرایم به گونه ای تدوین شده تا رفتار و زندگی خصوصی افراد را طوری تنظیم نماید که در جهت منافع مفروض اخلاقی عموم باشد و در پایان این سوال مطرح می‌شود که چرا با تکدی‌گری برخورد نمی‌شود. در صورتیکه هم دین اسلام و هم قانون‌گذار به صراحت تکدی‌گری و گدایی را امری ناپسند و مسلمانان را از آن بر حذر داشته است. امید است ، همه (مردم و مسئولین) دست در دست هم دهیم تا جلوی این ناهنجاری اجتماعی را همین امروز بگیریم تا شاهد عواقب بسیار بدتر و شکل‌گیری ناهنجاری‌های اجتماعی سخت‌تر از تکدی‌گری نباشیم که …فردادیر است

چاپ >>>ثبت در۹ اردیبهشت ۱۳۹۵

نظـری بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*